طراحی دکوراسیون منزل

معماری داخلی ، طراحی داخلی ، دکوراسیون

طراحی دکوراسیون منزل

معماری داخلی ، طراحی داخلی ، دکوراسیون

دکوراسیون منزل آپارتمانی اسکاندیناوی غرق در رنگ سفید

تعجب‌برانگیز نیست که دکوراسیون منزل به سبک و طراحی اسکاندیناوی به طور مداوم بالای جدول مد جهانی قرار دارد، صرف نظر از هر چیز دیگری، تداوم سیالیت از ویژگی‌های آن می باشد. سادگی و عملکردگرایی ذاتی طراحی اسکاندیناوی است که آن را بسیار خاص می کند، و از آنجایی که مالکان مدرن برای دکوراسیون داخلی منزل خود مشتاق ترکیبی از زیبایی شناسی مینیمال و تزئیناتی آرامش بخش هستند، این سبک برای خانه های معاصر مناسب تر به نظر می رسد. با طراحی مفهوم‌گرای استودیو IMAGE BOX، دکوراسیون منزل آپارتمان نروژی همه‌ی ویژگی‌های زیبایی، بی زمانی و بدیع بودن طراحی اسکاندیناوی را به بهترین شکل در خود دارد!

دکوراسیون منزل

دکوراسیون منزل

در توصیف طراحی داخلی این خانه میتوان گفت که سفید، رنگ منتخب در اینجاست که با فضایی طراحی شده دارای پنجره های بزرگ برای دریافت نور طبیعی فراوان همراه شده است. فضای نشیمن نیز با کنتراست بافتِ کافی بدون شکستن طرح رنگ، با دیوار آجری سفید، دکور چوب و الوار طبیعی، و البته پس زمینه سفید آراسته به این سبک وفادار مانده است. مبلمان نیز پذیرای زیبایی نوردیک و فرم عملکردگرا می باشد، شومینه‌ی کنجی دوست داشتنی هم یک نقطه کانونی راحت برای گفتگو و مطالعه فراهم آورده است.

دکوراسیون منزل

دکوراسیون منزل

دکوراسیون داخلی

interior-decoration

interior-decoration

 

تهیه و ترجمه: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت

بازسازی ساختمان کلیسا و تبدیل آن به خانه لوکس

فضاهای منعطف در دکوراسیون منزل

بِن ون بِرِکل و کارولین بُس در استودیو یو.اِن در آمستردام هلند قابلیت ادغام فضای کاری در قسمتی از فضای مسکونی و دکوراسیون منزل را به عنوان مزیت بزرگی در زندگی مدرن و کمرنگ شدن مرزها را به عنوان یک اصل از زندگی و کار اجتماعی در معماری پست مدرن می شناسند. طراحی خانه ی «موبیوس» که در سال 1998 در حومه شهر اوترِخت بنا شد، مانند خانه ی GAE، بر این اساس بود که محلی برای زندگی و کار باشد؛ هم خانه ای گرم و صمیمی باشد و هم فضایی آرام با دکوراسیون داخلی مناسب برای تمرکز و کار در آن تعبیه شود. کلیت فضاهای منعطف نیز بر همین اصل کمرنگ شدن مرزها و تلفیق یا ادغام کاربری ها استوار است.

خانه-موبیوس

فضاهایی که برای کاربری های مختلف تعیین می شوند، صرفا اتاق های محصوری نیستند که با بستن درها رابطه ی آنها با سایر افراد و اتاق ها قطع شود، بلکه ساختار هندسی اتاق ها و طراحی داخلی فضاها مانند حلقه ی موبیوس (یک مدل ریاضیاتی با یک گوشه و یک حاشیه، که در هم پیچیده شده اند) از هم جدا نیستند و حلقه ی بسته ای را ساخته اند که حس سیال بودن و پویایی را القا میکند. در این خانه قراردادهای رایج در مورد موقعیت و مصالحی که در ساخت خانه و دکوراسیون منزل به کار می رود، تحریف شده اند و همه چیز به نظر برعکس و غیر معمول می آید؛ دیوارهای شفاف، شیشه ای هستند، سقف از پارکتی ست که برای کف خانه ها به کار می رود و مبلمانی که از بتن ساخته شده اند (میز)، در تقابل با سایر متریال های به نسبت سبک و ساده تر، مانند لنگری سنگین به نظر می رسند که خانه را محکم به پایین می کشند.

در تفکر قرن بیست و یکم، ایده ی تداخل فضاهای داخلی و سیال بودن تردد در آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طرح خانه ی موبیوس به شکلی است که معماری باروک و فضاهای آن دوره را به یاد می آورد و به طور اجتناب ناپذیری به سرعت با آن قیاس می شود. البته زیبایی شناسی باروک قرن شانزدهم به گونه ای بود که هماهنگی و اتحاد را در پیچیدگی پویا و جهت گیری های نامتعارف جستجو میکرد نه در جابجایی نامتعارف کاربری ها. در خانه هایی که در اواخر قرن بیستم ساخته می شدند، وُید و فضاهای وسیع بلا استفاده ی زیادی در طراحی داخلی منزل وجود داشت. معمار لس آنجلسی، اریک اوؤن موس، طی سی سال فعالیت در زمینه معماری به این موضوع پرداخته است که یک معمار و یک طراح داخلی چگونه می تواند تجربه و حس حضور در یک فضای مسکونی را بهبود ببخشد. در خانه ی لاؤسِن-وِستِن که او در سال 2003 طراحی کرد، با وجود اینکه انتهای پل فلزی به هیچ مکان مشخصی نمی رسد و اتاق های دفُرمه ی خانه، تنها اشکال هندسی در هم ادغام شده ای از مخروط و استوانه و مکعب هستند، اما هر یک از اتاق ها بطور مستقل حس استقرار و ثبات را در خود دارد و این به دلیل هندسه ی دقیقی است  که بر اساس محاسبات اقلیدسی در پلان خانه و نقشه ی اتاق ها رعایت شده است. آشپزخانه در زیر طاق بلند قوسی شکل، مانند شومینه ی بسیار بزرگی است که در هزارتوی پلکان محاط شده و سطوح شیبدار به اتاق های خواب و حمام هایی منتهی میشوند که با دیوارهای اُریب، مانند اتاق های زیر شیروانی به نظر می رسند.

 

خانه-لاوسن-وستن     خانه-لاوسن-وستن

ساختارشکنی ها و قطعات و سطوح به ظاهر متلاشی شده ای که در طراحی خانه ی لاؤسِن-وِستِن مشاهده می شود، نه در نفی و فراموشی سنت، بلکه به عنوان عاملی برای بازبینی و تفکر دوباره در باب گذشته است. از نظر آنتونی ویدلر ِ تاریخ شناس که بررسی های دقیقی از دیدگاه تاریخی روی ویژگیهای انعطاف پذیری خانه های موس انجام داده است، فضاهایی که او طراحی میکند، تلفیقی از خمیدگی ها، پَرِش ها و تغییر جهت های غیر منتظره ایست که به رمانتیسیسم اوایل قرن نوزدهم اشاره دارد و هنرمند خالقش را در میان معماران سبک ارگانیک قرار میدهد. موس، فضای صمیمانه ی خانه ی مسکونی خود را در راستای خطی عمودی طراحی کرد...

این مطلب ادامه دارد...

منبع: مجله هنر معماری

تاثیر رنگها بر چیدمان دکوراسیون داخلی

تاثیر روانی که رنگ های به کار برده شده در دکوراسیون داخلی بر انسان میگذارند از نظر علمی به دو بخش قابل تقسیم است :

تاثیر رنگها در چیدمان دکوراسیون داخلی بدین گونه توضیح داده می شود:

1:  اولین تاثیر روانی حاصل از رنگها در دکوراسیون و محیط اطراف به دریافت حسِ رنگی که از طیف مرئی ناشی نشده باشد مربوط است که به صورت حس ذهنی تعریف می شود. اگر چشمانمان را ببندیم و آنگاه فشار ملایمی روی پلکها ایجاد کنیم میبینیم که احساس رنگ ، بصورت فام دار به وجود میآید که این یک اثر ذهنی از رنگ است و واقعی نمیباشد . دلیلِ دیدن رنگ ذهنی به دو پدیده مربوط است که بسیار به هم نزدیکند : یک تصویر حاصل از رنگ ، که مربوط است به حس رنگ بعد از گذر از تاثیر محرک که به آن کنتراست گفته می شود.  دیگری که تباین نامیده می شود ناشی از احساس بصری است که همان لحظه پس از قطع تحریک عامل خارجی حاصل میشود . بنا بر این توضیحات تصاویر دو گونه هستند، منفی و مثبت: احساس دیدن ِ رنگی مکمل آن رنگ که دیده شده همان پس تصویر منفی میباشد. مثلاً رنگ سبز که پس تصویرِ رنگ قرمز است . اگر رنگ احساس شده همان رنگ محرک باشد این پس تصویر مثبت میباشد. مانند رنگ قرمز که در فام و پس تصویر، همان رنگ قرمز است.

پس تصویر منفی هنگامی رخ میدهد که بعد از ذخیره شدن به یک محرک شدید، چشمها به یک سطح سفید خالی و یا خاکستری معطوف شوند، علت پس تصویر مثبت را تداوم روند شیمیایی در شبکیه پس از رفع اثر محرک، ذکر میکنند، درباره علت پس تصویر منفی، غالباً روند خستگی شبکیه را مطرح، می سازد.

2 : اثرات ذهنی رنگهای عینی: زمینه دیگر ملاحظه روانشناختی، به احساسهای معینی مربوط میشود که رنگهای عینی موجود در فضای اطراف و دکوراسیون داخلی در بیننده ایجاد میکنند؛ به عبارت دیگر در اینجا رابطه رنگهای عینی با اثرات ذهنی شان مورد بحث است . مثلاً آشکاراست که برخی فامها، پیش آینده هستند و موجب می شوند که اشیا نزدیکتر به نظر آیند ؛ بر عکس، برخی فامها پس رونده هستند و موجب میشوند تا اشیا دورتر به نظر آیند . همچنین فامهای دارای طول موج بلندتر (مثل قرمز و نارنجی) گرمتر از فامهای طول موج کوتاهتر (مثل آبی و سبز) احساس میشوند . احساس گرمی و سردی، پیش آیندگی وپس روندگی در واقع اثرات ذهنی رنگهای عینی هستند که از جنبه روانشناسی رنگ و نه از جنبه فیزیولوژیک رنگ، مورد بحث قرار میگیرد .

درباره تاثیر رنگها در چیدمان دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون منزل و طراحی داخلی فضاهای اداری ، تجاری و .... میتوان اینگونه توضیح داد که:

همه ما اهمیت رنگها را بارها و بارها در زندگی و محیط اطرافمان حس کرده ایم . این عنصر اساسی در چیدمان دکوراسیون منزل نیز نقش بسیار تأثیرگذاری دارد. بنابراین، با استفاده درست  از آن می توانیم خانه ای شاد و محیط کاری دل انگیز و امن داشته باشیم . به همین دلیل لازم است زبان و معنای رنگها را بدانیم تا بدرستی از آنها استفاده کنیم . به طور کلی رنگها دو دسته اند : رنگهای اصلی که شامل زرد، آبی، قرمز هستند و رنگهای فرعی نظیر سبز، بنفش، نارنجی، زرد مایل به سبز، سبز مایل به آبی، آبی مایل به سبز، بنفش مایل به قرمز و ... که از ترکیب رنگهای اصلی به وجود می آیند . البته، تقسیم بندی دیگری هم برای رنگها مطرح میشود . به این ترتیب که آنها را در دو گروه رنگهای گرم و سرد قرار می دهند . برای تشخیص این مسأله باید در چرخه رنگ خطی از زرد به بنفش بکشید. رنگهایی مثل سبز و فیروزه ای که در ترکیب آنها آبی به کار رفته، در سمت چپ خط قرار دارند که به عنوان رنگهای سرد نامیده می شوند . این رنگها به طور کلی خاصیت آرام بخشی دارند . رنگهایی نظیر صورتی، نارنجی و ... در طرف راست خط قرار دارند و در ساختمان آنها قرمز به کار رفته که به عنوان رنگ گرم شناخته می شوند . بنابر پژوهشهای متعدد، این گونه رنگها بیانگر احساسات مختلف هستند که از خوش بینی محضتا خشونت شدید را در بر می گیرد .

متناسب با فضای خانه از الگوهای هماهنگ زیر درچیدمان دکوراسیون منزل میتوان استفاده کرد:

1)الگوی تک رنگ در طراحی داخلی منزل : هنگامی که از یک رنگ خاص برای چیدمان فضای زندگی و کار استفاده کنیم از الگوی تک رنگ بهره مرده ایم.

2)شیوه استفاده از کنتراست در دکوراسیون داخلی : در الگوی کنتراست میتوانیم از دو رنگ متضاد مانند نارنجی و آبی استفاده کرده و بدین طریق فضایی متفاوت آنگونه که دوست میداریم ایجاد کرد .

3)الگوی استفاده از رنگهای مشابه : در این روش اگر رنگ سبز را انتخاب می کنید، می توانید برای تکمیل از رنگهای یشمی ، سدری و ... استفاده نمایید.

4)به کارگیری رنگهای مختلف در طراحی داخلی : این شیوه به صورت معمول زیاد استفاده می شود، اما باید توجه داشت در این روش، هماهنگی رنگها در دکوراسیون و چیدمان دقیق صورت بگیرد تا از نظر زیباشناسی دکوراسیون داخلی زیبا و چشم نواز باشد .

 

لطفا برای مشاده پروژه های دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون اداری و تجاری ، بازسازی ساختمان و مقالات معماری و دکوراسیون داخلی روی قسمت های پر رنگ کلیک کنید.


منبع: سایت معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت