در مطالب بعدی در رابطه با دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون منزل ، دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون تجاری ، دکوراسیون رستوران و فست فود ، سقف کاذب ، نورپردازی ، میز و مبلمان ، بازسازی ساختمان و طراحی نما و ....مطالبی عنوان خواهیم کرد
شرط اصلی و بنیادین نورپردازی در هتل یا رستوران توجه به سلامت و اثربخش و مفید بودن آن است. برای حفظ سلامت نور در هتل بایستی به عوامل مختلف توجه شود وچنانچه بدین امر مهم پرداخته نگردد باید پذیرفت که حفظ سلامت و تأمین رفاه وآسایش کافی ممکن نخواهد بود. وجود روشنایی بهداشتی دراتاقها و محیط داخلی یا خارج هتل مسأله ای است که سخت مورد توجه چشم پزشکان و مهندسین وآرشیتکتها قرارگرفته است، زیرا نور عاملی است که بر چشم و دیگراندام ها تأثیر مستقیم دارد ودرنحوه و مقدار فعالیتهای بدن مؤثر است. پراکندگی نور بر غذاها و خوراکیهایی که سرو می شود نیز تأثیر فراوان دارد.آنگاه که برا ی صرف شام به رستوران می روید واحساس آرامش می کنید با اندکی دقّت درخواهید یافت که انعکاس نورها وشیوه نورپردازی چنان است که آرامش شما را فراهم می آورد. سلف سرویسها که مدت کمتری صرف پذیرایی از واردین خود می کنند به نحوی نورپردازی می شوند که نورها دریکدیگر انعکاس یابند و با هم بیامیزند واز این آمیختگی نورها برشدت نور و تحریک کنندگی آن افزوده می شود و میهمانان به هیجان درآیند تا پس از صرف غذا محیط را بی درنگ ترک کنند تا سلف سرویس بتواند از مشتریان بعدی خود نیزپذیرایی نماید. هرجا که وجود تابشهای نوری بیشتر لازم باشد، نباید ازآن دریغ ورزید ولی مکانهایی در هتل وجود دارند که نیاز به نور شدید وقوی نخواهند داشت.
چنانچه وسایل پذیرایی و مبلمان در یک رستوران به طرزی صحیح و زیبا مرتب و آماده باشد، خود می تواند به صورت یک عامل تبلیغی و فراخوان مشتریان معرفی گردد و این دعوت به صرف غذا در رستوران هنگامی تکمیل خواهد شد که نورپردازی آن با دقّت و رعایت مسائل بهداشتی و روانی افراد انجام شده باشد. یک نورپردازی آرامش بخش به میهمانان خواهد گفت که به یک رستوران مناسب و دلپذیر وارد شده اند و غذای دلچسب و گوارایی صرف خواهند کرد.
مدیران رستورانها خواستار آن هستند که صورت غذاها مفصل، چشمگیر واشتها آور باشد به طوری که هر یک از اقلام خوراکیها یا نوشابه ها و دسرها را جداگانه معرفی نمایند. اینها مایل اند که میزهای رستوران به صورتی باشد که تریلی های آورنده غذا بتوانند به آسانی عبور نمایند ولی باید دانست که اگر قرار باشد یک نشست شبانه در رستوران برقرار شود باید از صندلیهای راحت استفاده کرد تا مراجعین را به ماندن و گذراندن وقت خود در رستوران تشویق کند و راحتی آنها را فراهم آورد. مدیرانی هم هستند که سود بیشتر را ترجیح می دهند و در این صورت باید از نیمکتهای غیر رسمی استفاده کنند. مدیران هتلها و رستورانها بایداین نکته را بپذیراند که تحمل هزینه های گزاف برای ایجاد تغییرات ساختمانی لزومی ندارد؛ وکافی است که وسایل و تجهیزات پذیرایی خود را به صورتی زیبا مرتب سازند و برای قشنگتر شدن محیط پذیرایی از نورپردازی مناسب استفاده کنند. به طور مثال دررستورانهایی که سقف بلند دارند می توان از«لوستر» های آبشاری شکل سود برد که دیدگاه بیننده راکوتاهترنشان می دهد وفضای بلند را به طوردلچسب وخوشایند پرمی سازد. درقسمت وسط رستوران نیز می توان میزی بصورت بوفه قرار داد و یک مرکز نورانی در وسط آن تعبیه کرد. اگربخواهیم در قسمت «لابی» هتل نیز عصرانه وچای سروکنیم باید از صندلیهایی با پشتی کوتاه و میزهای بلند و کوتاه استفاده کنیم تا فضای کافی برای یک سرویس چای یا صبحانه فراهم شود. در این مورد لازم خواهد بود تا محلی نیز برای ساکها یا کیف دستیهای میهمانان در نظر گرفته شود. با این تمهید از ایستادن و خسته شدن میهمانان جلوگیری می شد و بخش لابی همان حالت توقف موقت را به واردین القاء خواهد کرد.
به طور کلی انجام طراحیها در هتل و رستوران به یک عامل مشخص و معین وابسته است و آن تفکر دوراندیشانه همراه با توجه به جوانب کار است . درطراحیها باید طوری عمل کرد که با گذشت کوتاه زمانی ناچار از ایجاد تغییراتی نباشیم . انجام دوباره کارها مستلزم هزینه بیشتر و فرصت اضافی خواهد بود. توجه به این نکته که طراحی را باید طوری انجام داد که خواسته واقعی مشتریان رابرآورده سازد، خواهد توانست بسیاری از مشکلات را از پیش بردارد. طراحیها را نمی توان با سلیقه شخصی و برداشتهای فردی و دوراز مطالعه به انجام رسانید. مسائلی بسیار مهم در این زمینه وجود دارد که رعایت آنها ضروری است و آن روان شناسی اجتماعی و محیطی است. شرح و تفصیل پیرامون خواسته های روانی افراد که خود آنها هم ممکن است به وجود آن پی نبرده باشند از حوصله این مطلب بیرون است، ولی دریک کلام باید گفت که طراحیها باید ارضاء کننده خواسته های روانی افراد باشد و برای وقوف بر این خواسته ها باید به نحوه واکنشهای مثبت یا منفی مردم توجه نمود و جنبه های خواستاری مثبت آن را برآورده ساخت. بر شمردن و فهرست کردن تمایلات مردم بسیار دشواراست، ولی هستند افراد با تجربه و هوشمندی که پس از سالها مطالعه و بررسی توانسته اند اولویتهایی را بشناسند و همان موارد را در طراحیها بکار گیرند تا رضایت مشتریان فراهم شود. به طور یقین می گوییم که : «طرّاحی باید آرامش بخش باشد».
یک میهمان که دراتاق هتل اقامت کرده به رنگها ، نور ، سکوت و آرامش، منظره، دکورها و رایحه ها و … توجه خواهد داشت و همه جزئیات دیگر را نیز به نظر خواهدآورد. نیروی درک احساسی او قضاوت خواهد کرد. این داوریها ممکن است آگاهانه یا غیرآگاهانه باشد، ولی تأثیرپذیری او ، مثبت یا منفی، انجام خواهد گرفت. چنین میهمانی با محصولی از فعالیّتهای فکری و عملی ارائه شده روبرو می گردد که اگر خواسته هایش را برآورده بداند درآرامش و آسایش به سر خواهد برد و هتل یا رستوران را با خاطره ای خوش ترک خواهدکرد. صندلیها، مبلها، لوازم پذیرایی و دیگر عوامل هر یک به سهم خود و در مجموع ، تأثیر گذاراند ولی مهم آن است که این تأثیر بتواند خوشایند، مطبوع و پسندیده باشد. اکنون فکرکنیم به نظر ما کدام خواسته ها برای میهمان ترجیح دارند؟ تردیدی نیست که وسایل آسایش و راحت ازقبیل: تلفن، حمام، پاکیزگی، خوشبویی وآرامش بیشترولی عوامل دیگررا نیز باید درنظرگرفت. عواملی که میهمان را تشویق به باز آمدن به هتل خواهند کرد بی آن که میهمان انتظار آن را داشته باشد. این عوامل کدام اند؟ آینه های قدّی بلند، قفسه مناسب، فضای کافی، نور کافی و مناسب، کشوهای کافی، جالباسی وگیره برای لباس، همچنین محل مناسب برای قرار دادن چمدان ، پاتختی ، میز تحریر، میز غذاخوری و…. وسایل یک زندگی راحت را تشکیل می دهند.
به هرآنچه گفتیم این مطلب رابیافراییم که جلوه گری و چشم انداز دکورها، تابش نورها و آمیزش آنها ، رنگها همه عواملی هستند که عمق تأثیر گذاری بر میهمان را بیشتر خواهند کرد. روان انسان، فرمانروای جسم اوست. باید که روان را تحت تأثیر قرار داد و این زیباییها هستند که روان را به خود می خوانند. اگر آسایش در روان افراد جایگزین شود، موفقیت بس بزرگی حاصل خواهد شد و طراحی ها باید این چنین باشند. برا ی اتاقهایی که فضای کمتری دارند می توان از طراحیهای چرخنده یا تغییر یابنده استفاده کرد. میز و تختخواب جمع شونده مناسبتر خواهد بود که به عنوان یک راه حل عملی مطرح می گردد. برای توضیح، باید بگوییم که اتاقهای کوچک در طول روز به ظاهریک اتاق نشیمن دیده می شوند و در شب جدارهای آن پایین می آیند و به تختخوابهای راحت تبدیل می گردند. ممکن است کاناپه هایی در چنین اتاقها قرار داد که در روز برای پذیرایی و شبها به عنوان تخت خواب مورد استفاده قرار گیرند. این مهم را باید به خاطر داشت و رعایت کرد؛ در طراحیها هرگز به قرینه سازی روی نیاورید
اگر از نور
کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر
نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به
نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است.
به خصوص نقش نورپردازی در دکوراسیون داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید.
با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده
از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان
داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است.
این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی در دکوراسیون داخلی و دکوراسیون منزل ، دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون اداری
را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و
آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی
پیچیده تر از تامین کمی نور است.
اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی
نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و
نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره
کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب
بصری، مسئله اصلی است.
در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی در دکوراسیون منزل ، دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون اداری
خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی
تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق
دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده
درست از منابع در اختیار می شود.
ابتدا این نکات را مرور کرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی
از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در
زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند
که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در دکوراسیون داخلی و دکوراسیون منزل محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند.
در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35 % و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی در سقف کاذب ، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد.
رنگ غالب نورهای مورد استفاده در دکوراسیون منزل ، دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون اداری و دکوراسیون داخلی
نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در
بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی
هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی
منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از
عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.
در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی دکوراسیون داخلی
محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده
کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها
اشاره می کنیم. در بازسازی ساختمان و طراحی نما نیز به کاربرد نورپردازی میپردازیم